نایت نما

شیمی

شیمی

کمپلکس و نمک مضاعف
〄 تازه های دیروز ➢

 

 

 

 

کمپلکس و نمک مضاعف

 

 

هدف

تهیه نمک مضاعف    (NH4)2Cu(SO4)2  -  تهیه کمپلکس تترا آمین مس(II)   سولفات یک آبه  و در آخر مقایسه نمک مضاعف و کمپلکس.

 

وسایل مورد نیاز

بشرف پیپت، حمام آب جوش ،  گیره ، سه پایه ، قیف جداکننده، لوله آزمایش، کاغذ صافی، مس(II)   سولفات 0.01M  ، آب مقطر، سولفات امونیوم 0.01M   آمونیاک غلیظ  اتانول و آمونیاک 6M  .

 

کمپلکس ترکیبی است با یک اتم مرکزی که نقش اسید لوییس را دارد و معمولا فلزی می باشد و چند لیکاند که می توانند یون یا مولکول دهنده جفت الکترون پیوندی به فلز مرکزی باشندو نقش باز لوییس را دارند.

اکثر يون هاي فلزي با زوج الکترون دهنده ها واکنش مي دهند تا ترکيبات کئوردينانسيون با يون هاي کمپلکس تشکيل دهند.يا ليگاند بايد حداقل يک زوج الکترون غير مشترک مفيد براي تشکيل پيوند داشته باشد.آب آمونياک و يون هاي هاليد ليگاند هاي معدني متداول هستند.

تعداد پيوند هاي کوالانسي را که يک کاتيون تمايل دارد با الکترون دهنده ها تشکيل دهد عدد کئوردينانسيون آن مي نامند.مقادير نوعي براي اعداد کئوردينانسيون  دو چهار و شش است.گونه هاي تشکيل دهنده آن در نتيجه ي کئوردينانسيون مي توانند از نظر الکتريکي مثبت خنثي و منفي باشند.

اتم مرکزی در کمپلکس ها معمولا دارای یک حفره الکترونی می باشد  که میتواند الکترون های جفت نشده لیگاند ها را بگیرید و یک پیوند داتیو تشکیل دهد.

کمپلکس هایی که در آنها انتقال الکترون می تواند در تشکیل آنها نقش بسزایی داشته باشد کمپلکس های دهنده- گیرنده می گویند. بیشتر عناصر جدول تناوبی بخصوص فلزات گروه اصلی و فلزات گروه واسطه و حتی غیر فلزات می توانند کمپلکس تشکیل دهند.

انواع کمپلکس

کمپلکس های ورنر یا کلاسیک :

ترکیباتی کوئوردینانسیونی که در آنها فلز مرکزی به حالت اکسایش 2+ یا بالاتر توسط اتمها غیر کربن کوئوردینه شده اند کمپلکس های ورنر یا کلاسیک نامیده می شوند.

کمپلکس های فلزی:

در این کمپلکس ها فلز مستقیما با کربن پیوند تشکیل می دهد. و فلز دارای حالت های اکسایش پایین خود یعنی عدد های اکسایش 2- ، 1- ، 0 ، 1+ ، می باشد.

کملکس های خوشه ای :

در این ترکیبات اتم مرکزی گروهی از فلزات می باشد که با هم پیوند تشکیل می دهند مانند اینکه اتم های آهن در گوشه های یک مثلث جای گرفته اند و گروه های کربونیل در اطراف آن ها پیوند تشکیل می دهند.

عوامل موثر در تشکیل کمپلکس :

1-    لیکاند : مهم ترین عامل در تشکیل کمپلکس می باشد. نع لیگاند و اندازه لیگاند و تعداد لیگاند  در پایداری کمپلکس نقش بسزایی دارند.

2-     نوع فلز مرکزی نیز در تشکیل کمپلکس نقش دارد

انواع لیگاند:

1-    لیگاند یک دندانه           

2-     لیگاند چند دندانه

روش کار  تهیه نمک (NH4)2Cu(SO4)2

به محلولی از 0.01 مول سولفات مس (II)  5 آبه ، در 15 میلی لیتر آب ، مقدار 0.01مول سولفات آمونیوم اضافه می کنیم   سپس  آن را در حمی از آب گرم قرار می دهیم تا تغلیظ گردد  و پس از تغلیظ کردن این محلول روی آن را  با شیشه  ساعت پوشانده  و برای مدتی  مدتی درمحیطیمناسب و بدون حرکت می گذاریم تا بلور های مناسب تشکیل شوند و پس از خشک شدن و توزین کردن راندمان را محاسبه می نماییم:

       + (NH4)2Cu(SO4)2 . 5H2O  CuSO4 . 5H2O + (NH4)2SO4        

محاسبات :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه کمپلکس تترا آمین مس (II) سولفات یک آبه :

یک گرم سولفات مس 5 آبه را در 5 میلی لیتر آب مقطر حل می کنیم  پس از سرد کردن محلول تا درجه حرات معمولی قطره قطره به آن محلول آمونیاک غلیظ اضافه می کنیم  تا رسوب آبی کم رنگ Cu(OH)2  در آمونیاک حل شود. به محلول حاصل  0.5 میلی لیتر اتانول را با پیپت قطره قطره اضافه  می کنیم  و محلول را به حال خود می گذاریم تا زسوب کمپلکس مورد نظر را تشکیل دهد.

 

                Cu{(NH3)4}SO4 . H2O + 4H2O       4NH3  CuSO4 . 5H2O +      

   

مقایسه نمک مضاعف و نمک خوراکی :

 0.5 گرم سولفات مس 5آبه را دریک لوله آزمایش حرارت دهید تا تبدیل به نوع بی آب آن شود. سپس 3-2 قطره آب مقطر به سولفات بی آب سفید رنگ به آن بیافزاییم و تغییر رنگ  مشاهده می شود.

5میلی لیتر آمونیاک M 6  را قطره قطره به آن افزودیم و سپس مشاهده شد که :

هیدروکسید مس (II)   و کمپلکس تتراآمین مس (II) تشکیل می گردد.

 


نظرات شما عزیزان:

arezoo
ساعت1:39---6 بهمن 1390
خيلي وقته چشمهايم از فکر تو بارانيست / سال هاست درياي دلم از عشق تو طوفانيست / ديگر کاسه ي صبرم شده لبريز از درد بي تو بودن / خدايا انتظار ديدن يار چقدر طولانيست

fariba
ساعت9:48---21 دی 1390
سلام خوبی خسته نباشی؟چفدر این نوشته هات سخته.حتی ادم حوصله ی روخونیشم نداره!!!!!!!!!!!!!!! دیدم شما که نمیای تو وب ما حداقل مابیایم یک حالی بپرسیم.......

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:,
ارسال توسط مهرداد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 156
بازدید هفته : 214
بازدید ماه : 212
بازدید کل : 208087
تعداد مطالب : 60
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1